|
|
Jag
är den gemensamma smärtan. Skrik
mig!
Av Ahmad shamlou, Ord&Bild
Nummer 4-1989
Herr
ordförande, mina damer och
herrar!
Låt mig först uttrycka
min stora tacksamhet genom att med
ömhet trycka de händer
som er omtanke sträcker ut
genom välfärdens och industrins
staket mot folken från så
kallade tredje världen. Sedan
(innan jag talar om trdje världens
problem) vill jag påpeka den
skrämmande tillvaron av kulturell
underutveckling, den totala okunnighet
och vidskepelse som över hela
världen grasserar i de stora
städernas centrum och periferi,
och som undergräver innebörden
i termen "tredje världen".
|
|
Jag
vill med andra ord fästa
er uppmärksamhet på
de miljoner nödställda
människor som kurar ihop
sig i cementrör, under broar,
i slummen eller helt enkelt på
gatorna söker skydd mot stekande
sol och onödiga regn. Vem
kan säga till vilken värld
de människor hör som
lider av ständig hunger i
t ex Sunset park i hjärtat
av det rika New York? Ungefär
en fjärdedel av vår
planets fem miljarder människor
är berövade mest elementära
livsvillkor. Jag underlåter
att ge statistik utan nöjer
mig med att säga att vi upplever
det nuvarande systemet i världen
som ett mycket starkt motiv för
konstnärligt skapande och
för utveckling av människans
kunskap och förståelse,
men bara för att förinta
detta system: det ar det enda
mal som legitimerar litterär
och poetisk strävan i denna
epok av skräck och hunger.
I världens nuvarande system
verkar inte den mänskliga
kulturen upplyftande. Våra
samlade uppfattningar, temperament,
synliga och osynliga band mellan
folk, uttryck för känslor
och uttryck för individens
och kollektivets smärta,
kan inte vara upplysande, rika
och fulla av ömsesidigt engagemang
på ett sätt som motsvarar
människans materiella produktion.
Med tyglarna i händerna på
ekonomiska makthavare, professionella
politiker, militära befälhavare
och säkerhetsgorillor, har
inte de förtryckta tillgång
till alla de materiella värden
inom produktion, information och
service som mänskligheten
har skapat. Vi i de outvecklade
och mindre utvecklade länderna
ser tydligt att skörden av
människornas arbete används
till att skapa instrument för
en mer långtgående
och effektivare behärskning
av dem. På det sättet
försvagas solidariteten bland
de förtryckta i en tid när
solidariteten ökar bland
kapitalisterna i hela världen.
Föreställningen att
ett mystiskt öde har skänkt
varje rike på jorden till
en monark är inte mycket
barnsligare än föreställningen
att varje land ensamt är
ansvarigt för sin utveckling
eller efterblivenhet. Genom att
acceptera den senare förutfattade
meningen, framställs världen
som en konkurrensdjungel där
varje land har rätt att tränga
in i ett annat land för att
bestjäla det. Då blir
"tredje världen"
bara en välvillig artighetsfras
som även kan döljas
i det enkla budskapet "tredje
världen: vår värld".
Världen ett konkurrensfält
men inte mellan alla folk och
för alla mål.
Konkurrensen gäller för
de produktionsenheter och speciellt
de multinationella företag
av vilka de 20 största för
närvarande säljer för
mer än tusen miljarder dollar;
det vill säga hundra gånger
mer än brutto nationalprodukten
i mitt land Zambia, i mitt land
Chile, i mitt land Bulgarien,
i mitt land Bangladesh och även
i mitt land Iran som självt
på grund av sina överflödande
resurser av olja och gas räknas
som ett av de rikaste länderna
i tredje världen. Den internationella
konkurrensen blir en dominerande
och exploaterande konkurrens när
den kommer till tredje världen.
De materiella värden skapas
i tredje världen är
mindre än dem som skapas
i den utvecklade världen
fast man mäter med olika
mått. Chile som tillverkar
större delen av världens
koppar, exporterar årligen
mer än en miljon ton koppar
till de industriella länderna
- speciellt USA, Japan, Tyskland
och England - och ändå
är arbetarnas lön i
smältverken i själva
Chile ungefär en tiondel
av lönen för arbetarna
i smältverken i USA. Och
det trots att
Chiles import från de nämnda
länderna ungefär har
fördubblats under detta årtionde
och ökar varje år.
På kopparmarknaden råder
en stagnation som etablerades
1973 i allas vår åsyn
genom en kupp av det monopolistiska
världskapitalet och Chilejuntan
med ITT och Pinochet i spetsen.
Chiles folk som driver världens
industri med sitt liv och blod,
förlorar mer varje år
till fördel för världsmonopolen.
Det är djävulens balansvåg
som åstadkommer denna frustrerande
ekvation.
Det som strömmar ut från
resurserna i våra länder
i den så kallade tredje
världen, det som våra
arbetares slit i de multinationella
företagen ger till härskarna,
det som från våra
marknader hamnar i exportörers
och importörers fickor, och
det som med hjälp av vara
äregiriga eller reaktionära
regimer eller marionettregeringar
(som avleder den potentiella revolutionära
vreden och styrkan hos folket
till krig och brodermord), allt
detta rinner ut från våra
länders skattkammare och
ner i vapenhandlarnas säck.
Detta är syre för de
härskande makternas ekonomiska
liv. I väst och öst
säger man: "tack och
lov har inte något krig
brutit ut under drygt fyrtio år!"
Vilken skamlöshet! Under
hela den tiden har små smutsiga
och onödiga krig utplånat
många länder. Krig
som förs mellan länderna
i tredje världen är
förstås inte de industriella
ländernas krig. De flyttar
över sitt krig till tredje
världen. Hur kan deras vapenfabriker
hållas i gång? Är
det inte så att utan de
här krigen skulle de tvingas
slå igen? Varför måste
våra oljeinkomster - i stället
för att investeras på
områden där de skulle
vara till gagn för människans
välfärd och heder -
användas till att köpa
vapen för att mörda
andra förtryckta?
I jämförelse med den
industriella västvärldens
herravälde har också
det andra lägret, det utvecklade,
östblocket (även om
vi accepterar det som en reaktion
på västvärldens
beteende) väpnat sig till
tänderna, och trängt
in i och exploaterat länder.
Fastän nu kan man inte förutse
vilken framtid som väntar
detta lägers utveckling under
de senaste åren (perestrojkan)
och vilken nytta det underutvecklade
och hungrande lägret kan
få av den. Sanningen är
att trots humanitära slagord
eller diplomatiska artigheter,
har de två rivaliserande
världarna till dags dato
på varje plats där
de kunnat skaffa sig någon
materiell eller politisk vinst,
först tänkt på
den och sedan på andra behjärtansvärda
ändamål som skenbart
var moraliska och humanitära.
Men av överflödet föll
inget på vår lott.
Och sanningen är att den
mage som hungrar idag inte blir
mätt av morgondagens bröd.
Kapitalisterna som en gång
låg bakhåll för
att slita sönder varandra,
enas idag över hela världen
och ökar sin förmögenhet.
De förtryckta nationerna
utsätts för ett välberäknat
politiskt tryck som ger upphov
till ett ensidigt beroende. Vi
är de obetydliga statisterna
i deras teaterföreställning.
Så här kan vi presentera
vår uppfattning av fattigdom
och orättvisan i det rådande
systemet i hela när vi helt
och hållet lämnar "tredje
världen" åt sidan.
Nej! Det finns inget som heter
tredje världen i betydelsen
av en separat värld som inte
har kunnat klara sig. Världskulturen
är summan av alla kulturer,
men om andelen från de länder
som kallas tredje världen
är för liten beror det
för det första på
ekonomisk fattigdom och för
det andra helt enkelt bara är
reaktionära element i den
inhemska kulturen som utvecklas
under världskapital och dess
marionettregeringars politiska
herradöme.
Låt mig få illustrera
med ett sant historiskt exempel:
Vi minns med djup sorg och beklagan
(revolten i Indien 1857 då
till och med Englands indiska
armé (inklusive hinduer
och muslimer) förenade sig
med folket och revolten förvandlades
till en väpnad resning. Men
motivet till revolten var varken
självständighet eller
extrem fattigdom, sjukdom och
hunger, inte utsugning eller någon
annan fråga om nöd,
stolthet och människovärde.
Den väpnade resningen som
i hela tre år vållade
den engelska kolonialismen problem
och fick Indien att blöda,
orsakades av att Englands indiska
armés gevär, Enfield,
smordes med en blandning av fett
från hinduernas heliga kor
och muslimernas orena svin - ett
helgerån!
Ack,
så lätt tar fattigdom
död på dygden.
Det
nuvarande bristfälliga och
motsägelsefulla systemet
befrämjar utveckling i en
liten del av det som kallas tredje
världen men som i verkligheten
ä är en del av vår
gemensamma värld. Utvecklingen
är beroende av de centra
där kapitalet koncentreras
och förvandlar de övriga
delarna till den utvecklade världens
avfallshög och lämnar
miljoner av planetens befolkning
åt sitt öde i en öken
av underutveckling.
Även om antalet läskunniga
ökar, och därmed vidgar
åtminstone en av grunderna
för kulturens utveckling,
vad lämnar exploateringen
kvar av det?
Ska vi inte förbli röster
som en ropar i öknen, krävs
en medvetandehöjning. Resurserna
för en sådan kontrolleras
av våra regimer. Hur skulle
regimer som försöker
att hålla massorna så
omedvetna som möjligt för
att kunna manipulera dem med bedrägliga
påståenden, och som
är att vingklippa sina klarseende
fiender genom att stämpla
dem som främmande makters
spioner och terrorister, och som
inte tillåter något
kritiskt och tvivlande yttrande
- hur skulle sådana regimer
ge utvecklingen en chans?
Jag tror att jag kan generalisera
min personliga erfarenhet att
vi alla som är gäster
hos den här församlingen
har rensats ut ur vårt lands
kultur som icke-önskvärda
element. Verk som tillkom under
den mest lysande perioden i vår
hårda kulturella kamp räknas
idag i våra länder
helt öppet som smuggelgods.
Böcker går från
hand till hand på svarta
marknaden i hemlighet under jacka
och skjorta till ett många
gånger högre pris än
det som anges på omslaget.
Om utvecklandet av vetenskap och
konst frigör massornas medvetanden
från vidskepelse eller mystifierande
dogmer och lyfter de lärdas
kultur, vilket hopp om räddning
finns då under regimer vilkas
strävan huvudsakligen är
att hindra folket från att
upptäcka verkligheten?
Att hoppas på regimernas
medlidande, ger inget annat resultat
än att underutvecklingen
ökar.
Vi tycks ha hamnat i en ond cirkel.
För exakt trettiofyra år
sedan skrev jag i en dikt:
.
och den man som nu inom sitt rums
väggar
väntar på det sista
raset
fäster sin blick på
en torr silverpoppel
utanför stugans
låga fönster
en torr silverpoppel där
en svart fågel har
byggt sitt bo,
och den man som dag efter dag
bakom sin legends fönster
var orolig för gränden
säger nu till sig själv:
- om min silverpoppel blommar,
flyger den svarta fågeln
- om den svarta fågeln ger
sig av,
blommar min
silverpoppel!
Jag
menar att så länge
okunnigheten finns, finns också
fattigdomen och så länge
fattigdomen är kvar, är
okunnigheten också kvar.
Men okunnighet - antingen i snäv
betydelse, eller i betydelse av
medfödd okunnighet, eller
i betydelse av att folk påtvingas
vanföreställningar så
att de frivilligt vänder
ryggen åt den mänskliga
kunskapens tempel och i stället
kastar sig på marken framför
vidskepelsens föråldrade
avgudar och blinda fördomar
- sådan okunnighet kommer
utan tvivel att finnas kvar även
efter det att man har sopat bort
fattigdomen. Trots att vårt
hjärta blöder för
exploateringens misär och
världens grymhet, och trots
att vi står långt
från resurserna, kan spridning
av kunskap och främjandet
av kultur för att frigöra
människor, fortfarande vara
ett hopp om framtiden. Detta är
i sig själv värt mycket
som motstånd mot det nuvarande
systemet. Man kan inte vänta
på människans frigörelse
tills den utlovade dag då
världsrevolutionen helt har
utplånat exploatering och
falska föreställningar
som orsakats av individens eller
kollektivets sjukliga maktbegär.
Om vi inte är förblindade
av dogmatism eller naivitet, accepterar
vi att varje social kamp i riktning
mot solidaritet och mänsklig
frihet är en del av den världsrevolution
som själv ska kristallisera
nutidsmänniskans hela strävan.
För oss intellektuella i
de här länderna - som
inte vill ha något för
egen del - har de härskande
lämnat en möjlighet
till dialog med massorna. Medan
våra regeringar säger
att vi är korrumperade, terrorister,
västorienterade eller östorienterade
och i alla fall marionetter och
fiender till folkets mentala hälsa
medan de försöker att
få massorna, som förs
bakom ljuset, att glömma
oss, har de skarpsyntaste fått
upp ögonen för oss.
Men utan grundläggande stöd
och förändring av den
struktur som betingar folkets
liv, varken kan eller får
vi eller tycker vi att det är
effektivt att proklamera vår
närvaro med gåtfull
symbolism och förnöja
massorna med verk som inte talar
klarspråk.
Jag tror inte på mirakel
i religiös mening, men jag
är inte rädd för
att i er närvaro, eftersom
ni delar den gemensamma smärtan,
klä vårt problem i
dessa sorgliga ord: en intellektuell
i tredje världen, MÅSTE
åstadkomma mirakel och gräva
en tunnel genom det omöjligas
berg.
Översättning
av Nahid (Azar Mahloujian)
Fotnot
Interlit
(Internationale Literaturtage)
är en internationell kongress
inom litteraturen som anordnas
av det västtyska författarförbundet.
Vid den andra kongressen i september
1988 var temat "Tredje världen:
vår värld". Från
Iran deltog Ahmad Shamlu i kongressen.
Han talade under rubriken "Jag
är den gemensamma smärtan,
skrik mig".
|
|
|
|
|
|
|